Μαρμάρινη κεφαλή κόρης από την Ακρόπολη Αθηνών (περ. 490 π.Χ.). Μουσείο Ακροπόλεως, Νο. 684. Αρχαιολογική Εφημερίς 1883, πίν. 6.
Ξύπνησα με το μαρμάρινο τούτο κεφάλι στα χέρια που μου εξαντλεί τους αγκώνες και δεν ξέρω που να τ’ ακουμπήσω
Γιώργος Σεφέρης, Μυθιστόρημα Γ΄ (1940)
Λεπτομέρεια από το «Δαχτυλίδι του Νέστορος» (περ. 16ος αι. π.Χ.). Ashmolean Museum. A. Evans, The Palace of Minos III (1930), πίν. XXa.
Στη νυχτιά μας μια πυγολαμπίδα, των αρχαίων η μνήμη, ψευτοφέγγει
Κωστής Παλαμάς, Μολώχ (1904)
Άγαλμα νεαρού, έργο του Στεφάνου (περ. 50 π.Χ.). Ρώμη, Villa Albani. Annali dell’Instituto di Corrispondenza Archeologica 37 (1865), πίν. D.
Τ’ αγάλματα είναι για να τα κοιτάς και να καταλαβαίνεις μια χαρά
μέσα σου

Ελένη Σαράντη, Ο κήπος με τ’ αγάλματα (1980)
Σκηνή αμαζονομαχίας (4ος αι. π.Χ.). Kunsthistorisches Museum Wien. A. de Laborde, Collection des vases grecs de Mr. le Comte de Lamberg (1813), πίν. XX.
Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου
Οδυσσέας Ελύτης, Το Άξιον Εστί (1959)
Ψηφιδωτό στην Αγία Σοφία, Κωνσταντινούπολη (10ος αι. μ.Χ.). W. Salzenberg, Alt-christliche Baudenkmale von Constantinopel (1854), πίν. XXVII.
Πιάνω τ’ αρχαίο χέρι σου, Ελλάδα μου, φιλάω τον πικρό σφυγμό σου και αφουγκράζομαι
Θανάσης Βενέτης, Σε σύννεφα της τρέλλας (1984)

Η πιο δημοφιλής θεωρία για την «έλευση των Ελλήνων» είναι αυτή που την τοποθετεί στα τέλη της 3ης χιλιετίας π.Χ., περί το 2200 π.Χ. Πρόκειται για την επιστημονική εκείνη άποψη που εδώ και δε­καετίες έχει συγκεντρώσει μια αξιοσημείωτη διεπιστημονική συναίνεση, με αποτέλεσμα να κατα­κτήσει μια σταθερή θέση, μεταξύ άλλων, σε σχολικά βιβλία και πανεπιστημιακά εγχειρίδια. Κατά πόσο ισχύει όμως πλέον η θεωρία αυτή από την σκοπιά της προϊστορικής αρχαιολογίας; Στόχος της 5ης διάλεξης είναι να παρουσιάσει την ιστορία της αρχαιολογικής έρευνας όσον αφορά την διασύν­δεση της ύστερης 3ης χιλιετίας π.Χ. με το ζήτημα της πρώτης εμφάνισης της ελληνικής γλώσσας. Παράλληλα, θα εξεταστεί και μια λιγότερη διαδεδομένη εκδοχή της ίδιας ευρύτερης θεωρίας, αυτή που τοποθετεί την «έλευση των Ελλήνων» στην περίοδο των Καθέτων Λακκοειδών Τάφων (18ος – 16ος αι. π.Χ.).

Ποιοι λαοί έζησαν κατά την προϊστορία στον ελλαδικό χώρο και στο Αιγαίο; Ποιοι ήταν οι «Προέλληνες» και οι μυστηριώδεις Πελασγοί; Τι γλώσσα/ες μιλούσαν οι Μινωίτες; Ποια είναι τα αρ­χαιότερα βέβαια ίχνη της ελληνικής γλώσσας; Στόχος της 4ης διάλεξης είναι διερευνήσει την πληθυ­σμιακή και γλωσσική προϊστορία στον χώρο του Αιγαίου μέσα από δύο συναρπαστικές γραμμές έρευνας: του λεγόμενου «προελληνικού υποστρώματος» και των προαλφαβητικών γραφών του Αι­γαίου. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζονται ζητήματα, όπως ο μη ελληνικός, προϊστορικός τοπωνυμιακός ορί­ζοντας στην ηπειρωτική Ελλάδα και στο Αιγαίο, η Γραμμική Β και η Μυκηναϊκή Ελληνική, οι κρητι­κές γραφές και η γλωσσική ταυτότητα του μινωικού πολιτισμού, αλλά και οι αμφιλεγόμε­νες νεολιθι­κές «πρωτογραφές».

footer

 

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech